Monday, July 21, 2008

UNTUK DIJUAL : KERIS SUMATERA ANTIK LOK 5 (SOLD OUT)





Panjang Keseluruhan 18 Inci, Panjang Bilah 15 Inci, Lebar Pangkal 3 Inci. Hulu & Sapir Kemuning. Batang Serunai Sena. Besi Hitam Tua. Mata Sempurna.

2 comments:

Anonymous said...

salam Cikgu, Saya ada sebilah keris pusaka, mengikut keturunan saya ianya Bugis, berumur tidak kurang 200thn ditanah semenanjung dan umur dibugis tidak dapat dikesan kerna putus jejak hubungan. saya tengok ulu & bilah keris ini sangat menyerupai keris saya. disini cikgu nyatakan ianya keris Tok cu, setahu saya tok cu ialah pandai besi semenanjung malaysia. jadi ape kemungkinan keris saya asalnya semenanjung? kalau boleh berilah sedikit penjelasan dan saya amat hargainya. berapa maharnya yang ini...?

Cikgu Mie said...

Salam Mal, terima kasih atas komen anda. Saya sebenarnya masih kelitu dengan jenis keris ini. Nak kata Tok Cu ia ada 'Aring' / Akot. Kerana ciri-ciri Tok Cu tanpa Akot walaupun besi dan rupanya seperti Tok Cu. Saya rujuk pada Abe Alwi tentang keris ini maka dinyatakan ia Keris Sumatera. Memang benar Tok Cu adalah seorang 'pandai besi' yang terkenal di Kelantan.